fredag 4 september 2020

Rejäla rödbetor

Vi har dåligt väder och ingen vill göra utomhusjobb. Så jag tänkte utnyttja dagen till lite inläggningar. Även om vi har 2-3 veckors växtsäsong kvar på betorna så planerade jag att ta de mest välväxta betorna redan nu, medan de mindre kunde få växa kvar tills senhösten. 6-7 betor skulle nog räcka till största burken, trodde jag. 😊

Men, väl ute i landet insåg jag att det nog räcker med bara 2 betor! Och jag undrar om dom ens får plats i den stora burken. 😅

Sorten är Forono.

Tidigare inlägg om inläggningar.

http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2019/08/dagliga-inlaggningar.html


Uppdaterat 19 september:

Nu har jag skördat varenda rödbeta i landet. Vi fick ihop sammanlagt 16 500-750grams burkar inlagda rödbetor! Tror inte jag kommer behöva odla rödbetor nästa år! 😂


Även de runda blev gigantiska, dessa tre vägde tillsammans 1,3 kilo. Men, dom är svåra att skiva när man lägger in dom, så framöver blir det ändå bara de cylinderformade Forono som odlas här på Forsnäs Hemman. 👍

Inga kommentarer: