fredag 23 oktober 2020

Att omvärdera utvärderingar

Som självhushållare provar vi många olika sätt att producera mat, och vi utvärderar dom kontinuerligt. Men, vi omvärderar också, för ibland är inte första intryck det rätta. Och idag lägger jag in två supergoda burkar med Jamaican Bell-chilis, eftersom vi tagit omtag på vad vi tycker om den här chili-sorten. 😊

Första intrycket jag hade var liten, svag planta, senmognande och så mild att man lika gärna kunde odla paprika. För liiite sting vill man ju ändå ha på chili, även om jag försöker undvika att odla starka sorter. 

Andra skörden sparade jag hinnorna när jag rensade (hettan sitter där) och då blev den här sorten precis lagom stark. Dessutom märkte jag en smakton som jag aldrig träffat på hos andra chilis. En nästan blommig nyans, fruktig, jättegod. Kanske har det att göra med att det här är en baccatum-variant, en bärchili. Inte en annuum som de flesta chilis som odlas. Jag fick ett mycket bättre intryck av Jamaican Bell, men var fortfarande besviken på den klena skörden.

Men jag hade hört att baccatum-sorterna ofta ger mer år två, om man lyckas övervintra dom. Här i Lappland har jag haft enorma misslyckanden när det kommer till övervintring, och få framgångar. Men jag provade ändå. Och se på tusan, alla tre Jamaican Bell-plantorna överlevde vintern i mitt söderfönster och denna säsong har det sprutat frukter från dom. Hur mycket som helst. Denna sista skörd för året gjorde jag alltså en inläggning på. Mycket gott! 😋


Så, från att ha gjort en väldigt krass bedömning från början, så har jag nu svängt till att verkligen gilla Jamaican bell. Självklart ska mina tre plantor få försöka övervintra igen, så får vi se om dom kanske blir långvariga växt-kompisar här på Forsnäs Hemman i Lappland. 💗

Här finns fröer till Jamaican bell: https://forsnashemman.se/orter/froer-till-chilin-jamaican-bell


Recept på inläggningen: http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2018/09/inlagd-tapas-chili.html

Tidigare utvärdering av spenat och alternativ till spenat: 

http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2019/07/mangold-hela-vagen-till-magen.html

Inga kommentarer: