fredag 30 oktober 2020

Syra kål

Idag börjar vi med att syra kålen. Fina kålhuvuden av sorten Castello från Lindbloms frö. Och beväpnade med en skarp mandolin, stora glasburkar och världens bästa bok om syrning (Mjölksyrejäsning av grönsaker av Annelies Schöneck) så bör vi inte behöva hålla på längre än max idag och imorgon. 😊

Jag har syrat mig igenom diverse grönsaker och använt mängder av recept genom åren. Det har dock visat sig att jag är traditionalist. Det enda som är riktigt gott (för mig) är klassisk syrad kål med kummin i, ibland också vitlöksklyftor. Salthalt på 1,2% vikt. Klart! 👍

Men i år är arbetet ändå lättare än tidigare, för jag får använda Husbondens specialkonstruerade surkålsstomp, med tvärstag. Det gör att man inte behöver ta i lika hemskt när surkålen ska pressas. Stompen kom till genom en förfrågan från en av våra tyska bekanta som just beklagade sig över hur svårt det är att ta ett rejält tag med vanliga stompar som bara har pinnar till skaft. Husbonden såg direkt hur man skulle kunna underlätta. 

Jag är glad och tacksam, och vår surkålsstomp har nu blivit uppskattad land och rike runt! 💗

Här finns den att beställa: https://forsnashemman.se/products/surkalsstomp


Tidigare inlägg om surkål: https://forsnashemman.blogspot.com/2020/09/argangs-surkal.html

Inga kommentarer: