onsdag 4 november 2020

Bleka purjolök

Det här året har jag provat något jag aldrig gjort förr. Jag har blekt en del av våra purjolökar. Genom att sätta något kring purjon så att ljuset inte kommer åt så får man en längre vit, spröd del på purjolöken. 

Jag har samlat lite olika redskap under året, och i början av augusti trädde jag på diverse avklippta plastflaskor i mörka färger, och några hushållsrullar, över purjolökarna. En del purjolökar fick växa fritt. Idag tog jag upp två blekta och en oblekt och jämförde.

Stor skillnad! Purjon längst till höger var den som inte var blekt och där började det gröna bara 5 cm från rötterna. De två blekta purjolökarna hade 4-5 gånger längre ljus del. Verkligen kul att man kan göra så här. 😊

Bäst för att bleka var en ganska tight flaska med kropps-schampoo av känt märke. Den är nästan svart och gjorde purjons stjälk riktigt ljus och fin långt upp mot blasten. 

Tidigare inlägg om purjolöksodling:

https://forsnashemman.blogspot.com/2019/10/imponerande-mangder-purjo.html


Inga kommentarer: