söndag 1 november 2020

Lyxmat från eget land

Idag plockade vi in sista persiljan, den har överlevt både snö och -18C och är faktiskt i toppskick där under pressningen som jag lade över för att skydda lite. Vi ska göra tabouli till middag. 

Bilden visar 1,8 kg persilja till ett värde av 1454 kr.

Ibland räknar jag lite överslag på hur mycket det vi odlar skulle kosta. Förra året fick jag fram att paprikan från vårt växthus skulle kosta kring 5000 kr att köpa! Vi vet att vi odlar potatis för mellan 4500-7000kr per år. Våra kålrötter skulle betinga ca 2000 kr i affären och savoy-, spets- och rödkål ytterligare 2000 kr.

Men när det kommer till kilopris så slår ändå persiljan lite av ett rekord. En taboulisallad till familjen kräver ca 800gr persilja. Om man skulle handla det, ekologiskt i butik skulle det kosta 646 kr, alltså enbart persiljan till bara dagens sallad!

Förra året när jag räknade ut vår paprikaproduktion så konstaterade jag att; man kan fråga sig om vi "tjänar" stora pengar på att odla själva. Men, jag ser det från precis motsatt håll! OM jag inte odlade dessa dyra delikatesser själv, så skulle vi inte ha råd att köpa den mängd vi nu kan äta. 

Här ett inlägg från förra året, om vår paprika: https://forsnashemman.blogspot.com/2019/09/vardet-av-att-odla-sjalv.html

Inga kommentarer: