måndag 16 september 2019

Värdet av att odla själv.

Jag klantade mig och råkade bryta av en hel paprikaplanta häromdagen. Illa, men inte katastrof, jag har lärt mig att om man sätter dom som en snittblomma i ett vattenglas så kan de flesta som börjat bli röda eftermogna och bli goda. (De helt omogna får man äta upp som "gröna paprikor" för dom mognar inte i efterhand). 👍
Och nu fick jag chans att göra lite "odlings-matematik". Ofta ser jag hur folk säger att det är poänglöst att lägga veckor och månader på att odla saker som faktiskt bara kostar några kronor i affären. Men är det verkligen så illa att man slösar tid på att få fram en klase tomater som egentligen är jättebilliga att köpa? 😕

Alla som vet hur kul det är att odla (tillfredsställelsen att få egen skörd) håller ju inte med, det är inte bara priset som räknas! Dessutom får man räkna in att egenodlat smakar bättre och håller betydligt bättre kvalitet än de ekologiska grönsakerna i butik. Men för oss som självhushållare så är det ändå viktigt att vi får ut ordentligt med värdefull mat när vi lägger hela vår vakna tid på att producera maten. 😊

Här har jag alltså en paprikaplanta, odlad i en hängande kruka i  3,5 liter jord (som jag själv gjort). Klasen hade 7 paprikor, jag hade redan skördat en paprika några dagar tidigare. Jag räknade ut att dom sammanlagt vägde ca 6 hekto. Jag har odlat liknande plantor i 10 av växthusets 14 hängande krukor, alltid två plantor i varje kruka, en i varje ände av krukan. Det blir totalt 12 kilo paprikor att skörda, från bara de hängande krukorna. Och jag har två gånger så många paprikaplantor i själva växtbäddarna. 💪

När jag googlar på ekologiska paprikor ser man att dom kostar mellan 120-150 kr/kg i affärerna. Det innebär att bara denna klase är värd minst 85 kr och produktionen från bara mina 10 hängkrukor med två plantor i varje kruka, alltså 1700 kr. Hela paprikaskörden ligger då troligen på minst 5000 kr. Alltså bara paprikorna!!! 😳 
                                                                                                              Vi odlar ju både tomater, chili, pumpa, squash, majs, bönor, physalis, kronärtskockor och inte minst auberginer i mängd i växthuset. Vilket värde! Och då är dessutom kvaliteten mycket bättre på alla dessa grönsaker, frukter och bär, och dom är mycket mer miljövänliga än ens de eko-varianter man kan köpa i affären. 😏

Man kan fråga sig om vi "tjänar" stora pengar på att odla själva. Det kan jag inte säga. Jag ser det från precis motsatt håll!
OM jag inte odlade dessa dyra delikatesser själv, så skulle vi inte ha råd att köpa den mängd vi nu kan äta. Vi skulle i mycket högre grad tvingas leva på "basvaror" som sädmat och rotgrönsaker av undermålig kvalitet. Det är därför jag börjat kalla vårt växthus för "Delikatesshuset". För det jag odlar där ger oss verkligen guldkant på tillvaron. Inte bara för att vi får äta saker vi aldrig skulle kunna odla utomhus här i kalla nord, utan för att vi får äta massor av smaskiga saker som vi aldrig skulle kunna ha råd att köpa. 💗 

Inga kommentarer: