måndag 8 mars 2021

Löken spirar

Lökfröerna som jag sådde för ca 2 veckor sedan är nu så stora att det är dags att "ansa" dom. Alltså klippa av topparna som blivit så långa att dom börjat lägga sig ner. Därför klipper jag dom nu så de blir 3-5 cm långa.

Sen kommer jag klippa igen minst 2-3 gånger till under förodlingen. Lök är en spinkig och känslig gröda och om man klipper av topparna när dom börjar bli väl långa så får plantorna hjälp att orka stå upp och dom blir mer lättskötta och lättare att plantera om. Annars blir dom ett trassel av långa 10-15 cm trådar som vävt sig in i varandra och är omöjliga att reda ut. 

Däremot har jag aldrig märkt att de klippta plantorna skulle bli mer kraftiga eller växa bättre. Jag gjorde ett experiment mitt andra år som lökodlare, klippte hälften och lät hälften av plantorna växa som de var. De blev båda lika kraftiga. Det som skiljde var att de klippta plantorna var mycket lättare att hantera och inte hade lika många plantor som dog ut. De oklippta blev som sagt rena skatboet av långa smala trådar och när trådarna lade sig på jorden blev en del plantor skadade, började förtvina och gulna av kontakten med jordytan. De som överlevde blev ett elände att plantera om, det gick inte alls att reda ut trasslet av tunna lökblad, utan det slutade även då med att jag behövde klippa plantorna innan jag planterade om dom. Och i den processen förlorade jag ett antal plantor som fått rottrådarna eller för mycket av bladen avslitna. 

Så, numer klipper jag all lök flera gånger under förodlingen. Och omplanterar en gång, dessa kommer planteras 2-3 st i en större kruka om ca 2-4 veckor. Sen ut i landet kring andra veckan av juni. 


Tidigare inlägg om lökodling från frö: https://forsnashemman.blogspot.com/2019/03/loksadd.html

Inga kommentarer: