måndag 1 mars 2021

När allt inte gror

Vi är mitt inne i årstiden då det gäller att så fröer. Ofta känsliga fröer som måste gro i värme (+22-27C) och som måste förodlas länge och som måste få tillskottsbelysning under de här första, mörka månaderna. Exempel är chili, paprika, aubergine, rot- och bladselleri och olika former av lök. 

Ibland lyckas man inte alls med sådderna. Och...det är långt ifrån alltid ens eget fel. De här tre chilisorterna är planterade i samma krukor, och jord, och har stått på samma ställe som andra chilisorter, där alla 5 fröer grodde fint. Men... i de här fallen fick jag bara ett par förkrympta stumpar, som kom upp sent och där alla frökapslar hade kvävt groddbladen. Ett tydligt tecken på så gamla fröer att det är mycket svårt att få dom att gro bra.😏

Det här är ytterligare en orsak att jag gillar att odla egna fröer. När jag beställer något underligt frö, så vet jag att jag bara behöver någon eller några plantor (på de självpollinerande varianterna) för att sen bli helt självförsörjande på frö. Och när det kommer till t.ex. chili och paprika, så är mina egna fröer alltid enormt mycket mer livskraftiga än de köpta, som ibland är av tveksam kvalitet.  Men som sagt, man behöver bara en eller två plantor som lyckas, även av de här dåliga fröerna, så har man sen tillräckligt med egna fröer året efter, för att odla alla plantor man nånsin kan önska! 💗


Tidigare inlägg om paprikasådder: 

https://forsnashemman.blogspot.com/2019/03/perfekta-paprikor.html

Och här föreningen för alla som vill lära sig odla egna fröer: föreningen Sesam:

https://foreningensesam.se


Inga kommentarer: