fredag 18 juni 2021

Liljekonvaljer i Lappland

Nu blommar våra liljekonvaljer, och....det är nytt rekord! Vi har hela fem blomsterstänglar att dofta på i år.

Jag odlar inte särskilt mycket blommor, jag tycker det finns så mycket vackert i naturen den här årstiden, så det känns poänglöst, och lite respektlöst att ägna tid åt sån "överdriven lyx" som odlade blommor. Men lite olika blommor finns ändå på Hemmanet. Det är sånt som fanns här redan när vi flyttade hit, eller rester från min trädgårdsperiod i ungdomen, då blomsterodling stod högt i kurs även hos mig. Liljekonvaljerna är sådana. Dom har hängt med sedan min förr-förr förra trädgård. Rätt långt söderut från här.

Men här i Lappland har dom nog inte trivts så bra. Dom överlever, men sprider sig väldigt långsamt. Nån ny bladrosett om vi har ett särskilt bra år. Vanligen en eller två blomstänglar i mitt lilla bestånd. Tre av de 13 år vi bott här har vi inte fått en enda blomstängel. Men så nu plötsligt FEM stycken, massor. Vilket mirakel! Vi går förbi flera gånger per dag och böjer oss djupt mot marken för att få sniffa på väldoften. Om bara några dagar är det överståndet för i år. 




Inga kommentarer: