fredag 16 juli 2021

Fröodling av kålrot Norsjö

Här är mina 27 kålrötter av sorten "Norsjö" som blommar för att ge frö. Bilden är tagen för en vecka sedan, och det har blommat något enormt! Dessutom är tydligen kålrotsblommor väldigt populära bland humlorna. Vanligen ser jag minst 10 humlor i den här ruggen varenda gång jag går förbi. 😊

Här är en kort, 21sekunders film på youtube:

Man kan också se filmen i större format här: https://youtu.be/dE8j0AnD3dQ

Nu, en vecka efter det här kortet togs har kålrötterna blommat över till ca 80%, det är några blommor kvar. Men framförallt börjar det utvecklas massor av fina fröskidor, och dessa kommer ge oss enorma mängder frö i höst. 

Varje en av dessa skidor innehåller 20-40 fröer och .....det är mängder av dom, på varje planta. Vi kommer ha frö nog för åratal framöver och för att dela med oss av i föreningen Sesam, som jobbar för att bevara kulturhistoriska växter och lära ut hur man fröodlar. 👍

Det är bara att konstatera, för mig är fröodling det som ger största tillfredsställelsen av allt i köksträdgården. Det är ju helt fantastiskt att kunna få egna grönsaker och stor och fin skörd. Men att också kunna få eget frö, för att få ännu mer skörd kommande år....det är verkligen grädde på moset. I det här läget då vet jag att jag verkligen är helt självförsörjande. Världen må brinna, men jag kommer ändå ha mina goda kålrötter från Norsjö. 💗


Tidigare inlägg om fröodling och föreningen Sesam: 

https://forsnashemman.blogspot.com/search/label/Fröodling

https://forsnashemman.blogspot.com/search/label/Sesam


Inga kommentarer: