tisdag 24 augusti 2021

Svampskogens rikedomar

Nu börjar det titta upp en hel del svamp här i kallaste Lappland. Det är inte som superåret 2018 och vissa svampar som brukar vara vanliga, hittar jag nästan inga alls av i år. Som olivvaxing eller sotvaxing. Men en del sorter ser det bättre ut med. 😊

Flera plättar med finfin äggvaxskivling hittade jag, och även rätt mycket sandsopp. Det är tur för det är en av våra favoritsvampar, och vi har nästan slut i lagret. 


Vårt enda champinjonställe, som brukar ge 3-5 svampar per år, gav bara ett exemplar. Men storleken gjorde att vi ändå inte blev besvikna. Det blev en god svampmacka till varje familjemedlem. 


Slutligen kan jag konstatera att det verkligen är ett toppenår för taggsvamp. Tidigare har jag bara hittat max 15-20 st på mina ställen, även bra år. Men i år växer dom överallt, på ställen jag aldrig träffat på dom förr, och i stora mängder. Det är en fantastisk matsvamp, väldigt god, kul att plocka och lätt att rensa. Så nu är det glada dagar i svampskogen, här i Lappland. 👍 


Tidigare inlägg om svamp på våra marker:  

http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/search/label/Svamp

https://forsnashemman.blogspot.com/search/label/Svamp

Inga kommentarer: