lördag 25 september 2021

Höstens insamling av fröer

För mig är den allra roligaste "skörden" att kunna samla egna fröer. Det är liksom det ultimata tecknet på att vi är självförsörjande. Jag kan inte bara odla egna grönsaker, rotfrukter och bär. Jag kan dessutom skapa egna fröer för att kunna odla allt detta också nästa år. DET är äkta tillfredsställelse i köksträdgården. 😊


Fröer håller vanligen i flera år, så man behöver inte fröodla alla sina växter alla år. I år har vi fröodlat bland annat kålrötterna Norsjö och Viksjö, rovorna Ljusnedals skålrova och Gammal Svensk rova, foderbetan Rubra, rädisan Burro Gigante, många olika ärtor och bönor som Solleröärt och Klenshyttans brytärt, och Stella och Laika brunbönor. Samt palsternackan Halblange Weisse, som visas på bilden här ovan.

Vidare fröodlar vi, som alltid, vår fjällkvanne. Det gör vi varje år för att dela med oss av fröer från den här fantastiska växten. Och kvannefröer måste vara helt färska för att gro bra, så just dom måste man fröodla varje år, medan t.ex. kålväxter kan behålla god grobarhet i upp till 10 år i förvaring. 👍

Jag har dessutom fått chansen att ta in en helt ny växt i trädgården. Det är den mogna blomsterställning som syns på bilden ovan. Det är björnloka. Det är en inhemsk växt, vanlig i just Lappland och som dessutom använts som "spenat" på vårarna, enligt en äldre Same som jag är bekant med. Den är tydligen jättegod också, en av de godaste vilda växter som finns enligt en facebook-bekant. Jag har haft svårt att hitta vilda bestånd men i år fick jag en mogen blomställning av min granne, och nu ska jag så fröerna och hoppas kunna skapa en liten rabatt med björnloka i min köksträdgård. Kanske en framtida vår-delikatess att se fram mot. 😋


Här finns fröer till vår fina palsternacka Halblange Weisse. Vi har fröodlat dom i 7 omgångar, så dom är särskilt väl anpassade till vårt karga Lappländska klimat. https://forsnashemman.se/orter
Här hittar man också fröer till vår fjällkvanne.




Inga kommentarer: