söndag 26 september 2021

Plommon

Plommon odlar vi inte själva här på Forsnäs Hemman i kallaste Lappland. Fast jag drömmer om något träd i växthuset framöver. Men i år har vi ändå fått tag på några hinkar av Experimentalfältets plommon och Wasa krikon när vi var och hälsade på en bekant vid Västerbottenskusten. 👍

Så de senaste dagarna har jag kärnat ur och torkat de flesta av plommonen. Gott tills i vinter. Krikonen blev sylt, tillsammans med våra sötrönnbär som ger syra och pektin till de söta krikonen. En försvarlig mängd har vi också slukat färskt, för plommon är en ovanlig delikatess här i kalla Nord. 😋

Det är fascinerande vilken enorm skillnad det är på klimatet här i inlandet och där vid kusten. Vi bor lika "högt upp" i landet, lika långt norrut. Men det skiljer 40 mil mellan oss. Och där dom har ett milt kustklimat med långa höstar, har vi ett skarpt inlandsklimat där vi kan få frost vilken sommardag som helst, mitt i juli är det inte ovanligt med högsommarfrost. Dom har samma klimatzon som Småland, vi har så kärvt att Trädgårdsförbundet inte ens givit oss en zonbeteckning. Jag kallar det zon 8,5, eftersom vi inte riktigt bor i fjällzonen, utan fjällnära och extra kallt och utsatt till. 
Inte desto mindre blir jag ju nyfiken på om något härdigt plommon kanske skulle kunna överleva och ge mogen frukt i vårt växthus. 😅

Tidigare inlägg om vår kärva zon: https://forsnashemman.blogspot.com/search/label/Frost





Inga kommentarer: