tisdag 7 september 2021

Smaskigt svampbrev!

En trevlig överraskning väntade i brevlådan. En påse svamp från en facebook-bekant! Och inte vilken svamp som helst. Efter ett samtal där jag radade upp alla mina "önskesvampar" som jag skulle velat hitta om jag bott i mellersta/södra Sverige, så har jag äntligen fått provsmaka och lukta på en riktigt udda svamp. 😊

Mandelriska. Det är en svamp som man tydligen antingen hatar eller älskar. Dom som inte uppskattar den tycker att den står och stinker i skogarna och förstör svampturerna. Dom som älskar den jämför den med skaldjur och en kraftfull umami-smak. Jag har aldrig ens sett ett levande exemplar, så jag blev såklart otroligt glad över det här kuvertet i brevlådan!

Snabbt bestämde jag mig för att tillaga ungefär hälften på ett sätt som jag sett tips om. Stuvad, med dill. Lite som dillkött, tänkte jag och gjorde alltså dillkött på kanin, med mandelriska i. Serverat med ris, som vi verkligen inte äter så ofta här på Forsnäs Hemman.

Och det blev succé. Så otroligt gott. Det till och med doftar så gott att jag gick och luktade på skålen där svampen låg i vatten för att mjukas upp innan tillagningen. Och när vi började steka på svampen så spred sig den ljuvliga doften över hela huset. Men då upptäckte vi att Husbonden och sonen kanske inte tyckte det doftade precis lika gott. 😅

Däremot slank stuvningen med svampen ner i magen även på dom. SÅ illa var det inte, sade Husbonden. Och i hans värld av konservativ mathållning så får det räknas som beröm. Jag tyckte det smakade helt utsökt. Nu får jag försöka fixa till årlig byteshandel med nån sörlänning. Kanske inte damen som skickade mig det här provpaketet, hon är en av landets mest erfarna svampplockare och jag har svårt att se vad jag skulle kunna erbjuda i utbyte. Men kanske någon annan av mina bekanta söderut kan tänka sig att hjälpa en stackars mandelriske-lös Lapplänning i framtiden. 

Än så länge så har jag ju en portion torkad svamp kvar att njuta av (se bilden med påsen) och jag har en spännande idé om vad jag ska laga till. Mums! 😋


Tidigare inlägg om svamp: https://forsnashemman.blogspot.com/search/label/Svamp

Inga kommentarer: