måndag 31 januari 2022

Svampskogens skatter

Så här mitt i mörkaste vintern är det alltid roligt att tänka tillbaks på förra snöfria säsongen. I veckan har jag inventerat vårt förråd av torkad svamp och samtidigt tänkt tillbaks på hösten. Det var inte den allra mest svamprika höst jag upplevt, men hyfsat bra. Och framför allt lite udda i det att vi hittade så många olika svampsorter. Flera som jag aldrig tidigare hittat här i Lappland, t.ex. en skogschampinjon. 😊

Svampsäsongen här i norr sträcker sig ungefär från mitten av juli, då man kan börja se de första strävsopparna, tills när snön kommer och man inte längre kan plocka frostvaxingar, vanligen i oktober någon gång. Men vid ett tillfälle lyckades jag till och med plocka frostvaxskivlingar i december. Under en skiva plast som låg på marken och som jag kunde lyfta undan för att komma åt några tuvor av dessa delikata senhöstsvampar som växte där under.

Förra hösten var alltså en rätt bra svamphöst, och därför har vi så pass mycket torkad svamp att jag förpackat en del för att ha till salu i vår webbutik. Här finns 6 olika sorter, bland annat Karl Johan, som på bilderna. Och svamppulvret, vilket är en av de saker i kryddhyllan jag själv använder mest: https://forsnashemman.se/svamp




Inga kommentarer: