fredag 21 juli 2023

Pollinera majs

Majs är vindpollinerat. Och har väldigt tungt pollen. De två variablerna gör att rekommendationen är att majs ska planteras rätt tätt och gärna i en fyrkant, för att pollen ska kunna blåsa runt och träffa pistillstrån på maximalt antal plantor. Det är ändå inte lätt att åstadkomma i en liten odling. Under min vistelse i norra Amerikat, så var jag utbytesstudent hos en majsodlare, i Ohio. Där lärde jag mig att de första 20-30 meterna i ytterkanterna på majsfältet ofta blir otillräckligt pollinerade. Så när vi plockade majs för att koka färskt och äta under hösten, så skulle vi alltid gå minst 30 meter in i fältet för att få perfekta majskolvar.

Det är väl få här i Sverige som odlar mer än 60 meter breda majsfält. Eller som vi gör här i kallaste Lappland, odlar ca 140 plantor i ett växthus (för det är för kallt utanför, även om vår majs är den absolut snabbaste och härstammar från Alaska). Därför är det ett bra tips för hobbyodlare av majs, att hjälpa till med pollineringen av plantorna, för att få fullmatade och fina majskolvar. 

Ibland läser man tips om att bryta av en hanblomma (dom ser ut som spiror eller "fontäner" av gräs och sitter på toppen av plantorna) och använda den blomman för att "piska" på honblommorna, som ser ut som spröt av ljusgröna trådar längre ner på stjälkarna av majsplantan. Det funkar.

Men jag gör lite annorlunda. Det är för att jag måste använda minst 50 av plantorna till att spara till utsäde till nästa år, och vill ha så stor genetisk variation som möjligt. Alltså så många pappor som möjligt till mina utsädes-majskorn. Som resultat får jag perfekt pollinerade majskolvar, tjocka och fina. 😊

Det syns tydligt på filmen hur jag gör. Stegen är dessa:
1. Jag slår ner pollen från flera plantor i en plastbytta. 
2. Med en stor pensel, fångar jag upp pollen och 
3. Viftar runt penseln på alla honblommans pistiller. 

Det finns ett steg 4 också i att man gärna upprepar detta efter 3-4 dagar. För alla kolvens pistiller kommer inte ut samtidigt, utan vanligen kommer det ett par senväxta pistiller som syns först efter ett par dagar och, om man pollinerar också dom så får man en extra fin och fullmatad kolv. 

Sorten är Yukon Chief som är framtagen av Fairbanks University i Alaska och är världens snabbaste majssort. Det är en dvärgmajs som sällan blir högre än en meter.

---
Här tidigare inlägg om vår extrasnabba majs som ger skörd även i kallaste Lappland (fast alltså i växthus)
https://forsnashemman.blogspot.com/search/label/Majs


Inga kommentarer: