onsdag 30 augusti 2023

Stora svampkorgen

Nu är vi inne i allra bästa svampsäsongen. De senaste 3 veckorna och kanske någon vecka till, så spenderar jag så mycket tid jag kan och orkar i Svampskogen (vilket är all skog inom näravstånd till hemmanet). 

Så här kan det se ut. Detta är min favoritkorg, som jag tack och lov kunde laga handtaget på för tre år sedan och som fortfarande ser som "ny" ut efter lagningen. Här inlägget om lagningen:
https://forsnashemman.blogspot.com/2020/09/laga-korgens-handtag.html 

Svamparna som ligger bredvid korten är två av mina absoluta favoriter, sandsoppen, som många tipsar om som ersättare till den giftiga stenmurklan. Den är perfekt i såser och soppa. Och rimskivlingen, som är en helt makalös svamp med en mycket stark umami-smak. Den passar nog i allt! 

Jag brukar säga att jag är på jakt efter "gyllene knoppar och små snoppar". För de bästa sandsopparna är de små fasta knopparna som har en stark orange färg, och de allra minsta rimskivlingarna, som ibland har kallats för "snoppsvamp", av förklarliga skäl. 😅

Jag brukar promenera i skogen tills korgen är full, då väger den mellan 5-7 kilo. Detta tar ca 2-3 timmar att finrensa när jag väl kommer hem, och sedan torkas allt. Antingen i soltorken om det är en solig dag, eller i vår trofasta, numer 21 år gamla Evermat-tork. Och soliga dagar solberikar jag också svampen för att fylla på med D-vitamin. Dagen efter har de ca 6 kilona krympt med 95% och väger ungefär 250-300 gram. Och vid det laget har jag hunnit gå en promenad till i svamparnas rike, och allt börjar om. 

Om någon vecka kommer klimatet ändrats en hel del. Det kommer bli lite för kallt för en del av svampsorterna, och det kommer börja ligga så mycket gula löv på marken att det blir svårt att se svamparna. Då brukar jag inte plocka så mycket längre, mer än några särskilda rundor för att få tag på den optimala senhöstsvampen, Frostvaxing.
Inlägg här: https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2016/10/sista-svampplockningen.html

Det mesta av svampen äter vi upp själva, svamp har mycket mineraler och som sagt också höga halter av D-vitamin. Något som annars kan saknas lite i vår övriga kost, då våra jordar är relativt mineralfattiga i vissa avseenden, och där fisk inte är lika förekommande i vår mathållning som vi skulle önska. 

Så här fina år har vi dock ett litet överskott, så det går att köpa enstaka påsar av vissa sorter på vår lilla unika gårdsbutik på nätet: https://forsnashemman.se/svamp

Eftersom vi har ett strålande Rimskivlingsår, så kan jag tipsa om att passa på att prova den absolut helt fantastiska svampsorten, som passar i allt från sås och crépes till mustiga grytor. 

Annars är mina favoriter blandsvampen, som får en härligt rund och allmän svampsmak som passar till allt. Samt svamppulvret, som används i nästan allt som tillagas som smakförstärkare, då svamp är själva grunden i den 5te smak som numer kallas "Umami". 
Mums! 😋

Inga kommentarer: