tisdag 8 september 2020

Laga korgens handtag

Handtaget på en av mina korgar hade gått sönder. Två av rottinglängderna som utgör handtaget hade gått av och fler visade tecken på att börja spricka. Men resten av korgen var fullständigt hel. Vad göra?

Tja, laga såklart. Efter lite funderande kom jag på att jag nog kunde rädda upp situationen genom att linda handtaget med en tunn hampatråd, och sen stabilisera allt genom att "lacka" handtaget, tråd och allt, med lite vattenfast trälim.

Sagt och gjort och efter ca 2-3 timmars arbete har jag nu en korg som är som ny igen. Och som säkert kommer hålla lika länge till.

Den här korgen är lite för liten som svampkorg, så jag använder den mest som skördekorg. Här när jag skördade till tidigare i somras, innan reparationen. Då hade den temporärt varit uppstagad med silvertejp, men i längden var ju det inte bra. 

https://forsnashemman.blogspot.com/search/label/Dill

Tidigare inlägg om att lappa och laga:

https://forsnashemman.blogspot.com/search/label/Lappa%20och%20laga

Inga kommentarer: