måndag 7 september 2020

Råbiff

Att äta kött rått är ju inte så vanligt numer. Jag har t.ex. aldrig sett något modernt recept på råbiff. Och själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att äta industrikött rått, eller kött som är malt i affären, oavsett hur färskt. Det känns bara sunkigt och äckligt. Men här på vårt eget självhushåll har vi ju kanske något av världens bästa kött, och då är råbiff otroligt gott! 😋

Jag är traditionalist när det kommer till receptet, färsen blandas enbart med lite finhackad lök, salt och svartpeppar. Formas till en biff med en grop i mitten, på med en äggula och ännu mer svartpeppar. Till det, inlagd gurka och kapris. I det här fallet är det bara salt, peppar och kapris som kommer från affären. Men jag bara måste ha kapris, annars smakar det inte rätt, och inlagda krasseknoppar smakar INTE kapris.

Det kött vi äter här på Forsnäs Hemman som lämpar sig till råbiff är Lappgetterna och renarna som vi köper, samt den gången vi hade möjlighet att stycka en häst. Det blev också mycket gott. Idag skulle vi göra köttfärs av två stycken bockhalsar från våra Lappgetter. Och de dagar vi gör alldeles färskmalen färs, då passar jag på att äta råbiff som lunch. 

Jag har alltid haft känslan av att den moderna människan äter väldigt begränsat. Bara några få huvudsakliga grödor istället för de flera hundra växter som jägar-samlare äter. Bara några få köttslag istället för den mängd djur som egentligen går att äta. Och ...numer äts också majoriteten av köttet tillagat. Man vet att mycket näring blir tillgänglig genom upphettning, MEN det är också så att mycket näring förstörs genom upphettning. Så det framstår som logiskt att den mest allsidiga sortens kosten är att äta  "lite av varje". Sen kan man ju få i sig diverse elände genom rå mat, och bli matförgiftad. Så ska man äta en råbiff måste köttet vara av bästa kvalitet och riktigt färskt! Och där har vi kanske den största orsaken att t.ex. råbiff inte längre är så poppis. För den industrialiserade form av matproduktion som samhället numer vilar på, den lämpar sig varken för att få fram mat av bästa kvalitet eller för att få fram mat i så färskt skick som möjligt. 😏

Än en gång gläds jag över självhushållningens många fördelar. 💗


Tidigare inlägg om getkött:

https://forsnashemman.blogspot.com/2015/11/egen-mat.html

https://forsnashemman.blogspot.com/2016/08/slutet-pa-bockslakten.html

Renkött:

http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2017/02/6te-februari.html

Hästkött:

http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2016/05/frisyr-soppa.html



 

Inga kommentarer: