onsdag 10 juli 2024

Stoppa sockor

Vi har drabbats av någon influensa. Och, sommarsjukdom är underligt nog dubbelt så jobbig som samma krankhet vintertid. 😅
De få minuter jag är vaken och vid medvetande, har jag tagit mig för att stoppa sockor. Jag sömmar i de gamla maskorna, på så sätt blir sockorna lika smidiga och bekväma som när dom var nystickade. Och det här kan man göra många gånger, vilket förlänger livslängden enormt. 😊

Det går bra att använda den här tekniken även när det gamla garnet är tunnslitet som spindelnät. Och även om det blivit ett litet hål, så kan man sömma på det här sättet. Men då måste man trä i stödtrådar först, för de saknade maskorna. Det finns filmer på internet hur man gör. Större hål är svåra att sömma, där får man lappa på vanligt sätt, eller helt enkelt acceptera att plagget är utslitet. 

Dessa sockor är också särskilt gjorda för att vara lätta att stoppa på detta sätt, genom att sömma maskorna. Det heter "självhushållarens sockor" mönstret jag utvecklade finns gratis att läsa här: https://forsnashemmanshantverk.blogspot.com/p/sjalvhushallarens-sockor.html

Här ett tidigare inlägg, med en film på hur jag sömmar tunnslitna maskor. 
https://forsnashemmanshantverk.blogspot.com/2019/03/stoppa-stickade-plagg-genom-att-somma.html

Och här Husbondens egenhändigt svarvade stoppsvampar, som vi till vår glädje märker är mer populära än man kan tro. Kanske är sparsamhet och miljömedvetande verkligen på väg tillbaks. 💗
https://forsnashemman.se/products/stoppsvamp

Inga kommentarer: