lördag 22 juni 2024

Mysig Midsommar

Vi hade finfint väder igår, och passade på att njuta för fullt. 
Husbonden och jag var nere i selet och skulle fiska.
Jag ror honom, typ chaufför. Roddbåts-chaufför! 😅


Det har svärmat av den största typen av dagslända som vi har här i Forsnäs, den senaste veckan. Tyvärr var det blåsigt och för kallt 3 av de 6 dagarna, och då blir det ingen lyckad svärmning. Igår var det som sagt perfekt väder, och det låg drösar av dagsländor på ytan, men ... inte ett enda vak. Inte ett ENDA!
Ingen vet vad som hänt, men ... det finns ju inget att göra åt det. Jag försökte meta efter abborre eller mört med min lina, men det slutade bara med att jag fastnade i ett sjunktimmer på botten (troligen) och förlorade båda krokarna och draget. 
Hädanefter ska jag göra som jag och farmor gjorde i Bellvik när jag var barn. ENBART ett minimalt sänke och en krok. Det, mask och en fint placerad syra, är allt man behöver för att föda en familj här i Lappland. I alla fall på fisk. 😊

Sen plockade jag årets midsommarbukett. Alla som känner mig vet väl att jag tycker sånt är fjompigt och rent "slöseri på kvinnokraft" som min farmor brukade säga. Och att ODLA något bara för att det är "vackert", det är så fantastiskt förolämpande för mitt etiska sinnelag att jag blir lätt matt när jag går i såna trädgårdar. 
Ibland har jag funderar på hur människor som tror på gud håller på med sånt? Jag menar, "han" fixar alltså världshistoriens vackraste omgivningar, och på sommaren bara flödar det med blommor här i Lappland. Det finns hur vackra ängar och skogsbryn och sydslänter och bara vackert. Hur mycket vackert som helst. 
Men ... då ska man ändå slösa tid på att odla växter som i och för sig ser annorlunda ut, men som inte alls kan tävla med naturens skönhet?
Inte min grej, jag har begränsat med ork och en stor familj att frambringa högkvalitativ mat åt. Det får räcka.  

MEN, man måste ju konsekvent undvika att vara konsekvent, så EN gång om året plockar jag in en bukett. Lika ofta som jag fixar en gran alltså. Och den här buketten är i alla fall plockad på MITT sätt. Det var en plätt med enormt mycket förgätmigej mitt i råglandet. Det skulle ju ändå rensas bort, så jag slet upp ruskorna så fint jag kunde och vred av den nedre delen av stjälkarna. Klart på en minut, och roligt!

Sen slet jag lite revsmörblommor från Hugelkullen bakom råglandet. Jag hatar den växten intensivt, kan jag berätta. Det är Forsnäs Hemmans enskilt värsta ogräs. Men, nu blommar den ju ändå och då kan jag ju passa på att ta det lilla goda man kan från eländes-blomman. I år fick jag också plocka min bukett i strålande väderlek. Ett år fick jag skynda mig ut mellan snöfallen för att få ihop en liten bukett! 😅
Sen har jag som tradition att alltid ta en bild vid midnatt, den ljusaste dagen på året, eller närmast dag med bra väder. Så igår gick jag ut kvart i 12 och tog den här bilden, från fönstret på gammhusets ovanvåning. Hemmanet, så stökigt och orensat det kan vara, men ändå SÅ vackert. 
En tredjedel från vänster in i bilden syns solens strålar strax under skogslinjen. Vi kan faktiskt se midnattssolen i ett särskilt glapp mellan två granar. Vi bor alltså inte ända uppe vid polcirkeln, men pga refraktion i atmosfären, kan midnattssolen upplevas även längre söderut. De här två månaderna king midsommar har vi aldrig ens minsta lite mörkt på nätterna. Går man ut klockan två på natten, så skulle det vara svårt att skilja från klockan två på dagen, om det var en mulen dag utan synlig sol. 
Slutligen filmade jag en kort 30sekundersfilm, också tradition. Över Vojmån. Det är fortfarande fullt av försommarens fågelsång i luften, och ett underbart slut på en fantastisk midsommar. 

Tidigare inlägg från midsommar:
https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2014/06/midsommarbukett.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2020/06/glad-midsommar.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2019/06/perfekt-midsommarpotatis.html




Inga kommentarer: