tisdag 17 september 2024

Årets semesterresa

Vi är ju inga resenärer direkt. Men ... nu åkte vi en tur. Vi har planerat att hälsa på våra "självhushållnings"-vänner Mariana och Reginald i Norrbyberg, i 4 år nu. När vi hörde av oss i helgen och funderade om det gick att komma förbi i veckan, höll nog Mariana på att svimma. För hon hade nog givit upp på oss! 😅 

Men, under över alla under, vi har nu varit på besök där. Mycket intressant att se, fina odlingar och trädgårdsanläggningar, och inte minst deras självförsörjning på el. Men också, och inte minst. Samvaro, god mat och dryck och gott sällskap. 
Så som människor alltid haft vett att uppskatta. Åtminstone det är grundläggande gott i vår haltande mänsklighet. 

På vägen dit och hem, över det ljuvligt vackra Stöttingfjället, passade vi på att njuta. Sist vi var i en bil på en längre tur än till byn för att handla, var nästan 2 decennier sedan. Och ... jag gillar att köra bil. Jag gillar inte bilen, men jag gillar att KÖRA bil. Och jag är duktig på det. Jämna fina kurvor, acceleration och inbromsning. Min körskollärare sade att jag hade lätt för bilen då jag hade spelat så mycket piano. Om hon har rätt vet jag inte. Men i ett helt annat liv hade jag nog troligen varit långtradar-chaffis. Fast jag hade lyssnat till de stora filosoferna och tänkarna på talbok, istället för att lyssna på country. Och jag skulle haft en sån där långtradare med en liten husbils-avdelning bakom förar-sätet. 
Nåväl, att få köra den här fantastiskt vackra vägen, mellan Björkberg (som ligger mellan Risträsk och Vinliden) och Blåvägen, är REN njutning och körglädje, denna enda gång jag unnar mig att tänka bort det dåliga bensinsamvetet. Vi unnar oss att köra pensionärs-sakta och titta på allt. En vacker illgul asp, eller en rönn i höstbrand. Eller hisnande fantastiska myrtjärnar, eller intressanta, knotiga och renätna tjädertallar. 

Filosofin på kvällskvisten, där hos våra vänner, över husets eget röda och rosa vin, är tankeväckande. Så många människor här på jorden som ändå också tänker, inte bara simpelt lever (i två betydelser; både dom som lever ett basalt "simpelt" liv men som ändå ibland inte tänker, men dessa människor gör båddera. Och dom som tänker simpelt, i alla andra vägar i livet. Som vår forskning visar är dom "legio"). 

Inga kommentarer: