söndag 29 september 2024

Sensationell svamp-skörd

Jag var just ute på världens kortaste (avstånd) och kortaste (tid) svamppromenad. Och jag tvekar att ens kalla det för "plocka svamp", för det handlar mer om att bara "hämta svamp", inte ens 10 meter från ytterdörren har vi vår gamla tall, vars stubbe i 9 år har fungerat som huggkubbe. 

Men för 2 år sedan började den också producera svamp, jättegod Rökslöjskivling. Och inte lite svamp heller! Det är hysteriska mängder. Likaså i år och när jag var ute för att plocka in ungefär så mycket jag har tid och ork att rensa till torken ikväll, så lyckades jag plocka en hel "tuva" av den här delikata stubbsvampen! På bilden är den till och med lite mindre än den var när jag precis plockat den, för några yttre delar trillade av. 😅

OCH, jag noterade att stubben från tallen 5 meter bredvid, som Husbonden tog ner 2 år senare än vår hugg-kubbe-tall, också har börjat producera Rökslöjskivling i år. Bara en klunga, men .. kanske får vi ännu mer svamp nästa höst, från våra två sågbacke-stubbar!

I vilket fall, en otroligt god svamp! 😋
Och ... det finns i lager. 
https://forsnashemman.se/svamp

...
Tidigare inlägg där man kan se hur enormt mycket svamp det är från bara denna enda stubbe:
https://forsnashemman.blogspot.com/2022/09/svampbonanza.html




Inga kommentarer: