fredag 27 september 2024

19000 dagar på jorden

Idag fyller jag 19 000 dagar. Om jag lever som min mor och mormor, vars fysik jag ärvt, så kan jag få ca 7305 dagar till i livet. Eller 20 år till, för att vara exakt. Det manar till viss reflexion. Jag gör ett kollage av brottstycken av mitt liv, just idag. 😊

"Vacker-rönnen som syns från köksfönstret, blickfång varje år denna tid". 
Jag är där jag vill vara i livet och det är också det "ställe" jag arbetat för att nå. Och, jag är i en helt ny fas. För första gången sedan ungdomen är jag inte ansvarig inför någon, gällande någon ... ting ... alls!
Ett citat jag skrev ner som 19-åring, och som följt mig sedan dess. 
Det här göder ju såklart sinnet i en levnadsglad, överintellektuell, halveremitisk rekursiv person. Här finns möjligheter, händelser att uppleva och saker att göra, som jag tycker kan kännas viktiga, eller i alla fall roliga och givande. 21 år efter min stora insikts-upplevelse, ska jag nu sätta igång nästa fas. Den efter familjeperioden, där jag också provat mina tankar. :-) 
Ampelliljan blommar. Kanske inte världens fägring, men jag är nöjd med att mina krukväxter mår bra.
Nu är det dags att "leka med dom stora barnen" som hängde där längst ut på lekplatsen, på Bjurhovdagången 3, en sen kväll kanske år 1976 i svallvågen efter den tsunami av uppbrott från den familjenära och naturnära tillvaro som varit vardag för de flesta från den tiden. Och för mig, här och nu, så innebär det att det äntligen är dags för den uppgörelse. Med precis ALLT som framstått som helknäppt från till och med innan dess jag greppade systemtänkande. Från Wittgensteins missförstånd till Dostojevskijs UPPENBARA jättehål i sin världsbild. Från den vänaste och mest insiktsfulla av politikers "glapp i världssynen" till tja, Buddha, eller Jesus. Vi är, och har alltid bara varit ENBART människor, och vi är ALLA lika mycket värda, det är min grundläggande övertygelse. 😊
Ett av Husbondens hårspännen och en slända i Ask. Ska levereras snarast!
Så, just idag är en helt vanlig dag på vårt fina, fina gamla nybyggarhemman i Lapplands fjällnära inland. Jag rensar fröer och plockar svamp och bär, vi gräver potatis, jag och min käre gubbe och vi hänförs över de ljuvliga höstfärgade omgivningarna vi har turen och förmånen att få leva i. 
Hardneck-vitlökar till matlagningen, jag förvarar dom som två "buketter" på köksbänken.

Jag skickar ett grattis till hjärte-dottern som fyller vanliga år idag. 💗💗💗
Precis allt är bra i världen.
I MIN värld.
Men ... samvetet kräver mer, för allt är verkligen inte bra i världen. 
Några av nyponen har hunnit mogna, det är ovanligt tidigt. Dom är goda! 

Så nu när ansvaret för någon annans väl inte längre är mitt på samma akuta sätt, och hälsan är lite bättre än på länge, och jag inte har hela livet kvar, men, om jag har tur så har jag länge nog ... så är det dags att sätta igång. 

Palsternacksfröer, det blir nog några över till andra också.

Full fart framåt och allt spännande som väntar. 💗
Efter ca 15 års drömmar kan jag äntligen skörda Forsnäs Hemmans första och troligen enda mer substantiella oljegröda. Världens snabbast mognande solros. Midnight Sunflower, utvecklad av universitetet i Fairbanks, Alaska.

...
Tidigare funderingar över livet:
https://forsnashemman.blogspot.com/2023/01/disclaimer-fran-forsnas-hemman.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2020/11/denna-dagen-ett-liv.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2020/06/metasystematik-och-insikter.html
https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2017/08/livets-mening.html








Inga kommentarer: