tisdag 13 februari 2018

Odla kardon.

Jag har sått kardon idag, 38 plantor. Om ni inte hört om det så fundera på att odla kardon. Och i så fall bör man beställa fröer och så snarast. 😊Jag har odlat kardon en sommar tidigare. Min allra första sommar som riktigt seriös grönsaksodlare. Sommaren 2002.
Det året går till historien! Om jag kan unna något till alla nya odlings-entusiaster, så vore det sommaren 2002, till alla. Jämt! 👍Den var enormt varm och lång och bara så otroligt fruktsam. Sen var jag ju ung, frisk och stark och orkade djupgräva hela trädgårdslandet. Över 250 m2. Det växte så man nästan kunde höra hur det knakade.😍 
Kardon är en slags grönsak, fast den är också mycket dekorativ. Det är som en kronärtskocka, men som är urvald mer mot att utveckla fina stora blad med tjocka saftiga bladnerver, än blomknoppar, som är det man äter från kronärtskockan. Från kardonen äter man istället det tjocka nedre delarna av bladnerverna. Som från det bladet jag håller på bilden. De övriga bilderna visar en halvt uppvuxen silvergrå kardon bakom en fin ricin-planta. Och på nedre bilden ser man från vänster en enorm bond-tobak, lite teddy bear-solrosor, en blomman-för-dagen och en enorm och redan blommande kardon. För sommaren 2002 var som Karibien i Lappland. Så till och med kardonen hann blomma, något liknande kommer vi väl aldrig uppleva igen.
Mindre kardonplanta ganska tidigt på sommaren.
Men kardon som grönsak hinner växa väl och bli ätbar/mycket njutbar även kallare somrar, så om ni gillar kronärtskocka, så kan det vara läge att nu också så eller åtminstone planera att så den mer lättodlade kardonen.
Supergod, och innan dess vacker. 💗

Inga kommentarer: