måndag 6 augusti 2018

Blomsterbönor bara till lyst?

Blomsterbönorna/rosenbönorna blommar överdådigt och har gjort så i flera veckor nu. Men medan våra störvaxbönor och störskärbönor, störbrytbönorna och störpurpurbönorna givit oss stora skördar, så har inte blomsterbönorna ens skapat minsta lilla skida.😒
Dom får vara hur vackra som helst, om dom inte imponerar på mig enormt de närmaste 2 månaderna så blir det inte en enda blomsterböna här nästa år. Faktum är att det bara irriterar mig att dom är "vackra" när dom inte ger oss någon mat. Jag börjar tycka att vackert är fult!😮 Det är absolut "insidan" eller ätsidan som räknas även bland grönsaker. 😉

Uppdatering första september:
Efter förslag från en kunnig bönodlare så handpollinerade jag ett par plantor på prov. Men resultatet är fortfarande inte tillfredsställande.
Den allra första bönan plockade jag för fem dagar sedan, 27 augusti, och den kom från en av de handpolinerade plantorna. Sedan dess har inte en enda skida till utvecklats på dom plantorna. Idag kunde jag skörda nästa tre skidor, alla från de plantor jag inte handpollinerat. Överlag så verkar blomsterbönorna ge mycket mindre skörd än mina störbönor och även mindre än de låga buskbönorna. Jag tror inte jag odlar några blomsterbönor nästa år utan jag kommer nog odla fler vanliga störbönor istället.

Inga kommentarer: