onsdag 8 augusti 2018

Skördarna från växthuset hamnar på tallriken.

Idag fick jag skörda något som var helt nytt för mig. Auberginer, äggplantor. Jag har 7 plantor, mest för att det var något så otroligt exotiskt och jag bara ville se om det ens gick här i Kallaste Lappland. 😊
Längsta av auberginerna Wenta, den få bli fröplanta! 
Det är sorten Wenta från Runåbergs, som dom kallar sin allra snabbaste och idag var ca 2 frukter från varje planta mogna att plockas. Den allra största frukten, eller rättare sagt den längsta (på bilden) ska få sitta kvar för att jag ev. ska kunna ta egna fröer av den i höst. 👍
Lite växthusskörd, förutom auberginerna också massor av Sibirisk Huspeppar och 10 fina Tapas-chilis som jag håller på att lägga in ikväll. 
Auberginer har inte varit någon vanlig ingrediens i vår matlagning. Men jag lärde mig uppskatta den av samma familj med palestinskt ursprung som lärde mig receptet till vår Arabiska Sallad.💗💗http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2014/02/arabisk-sallad.html
Så detta var okänd mark för mig. Man ska steka dom väl och gärna vattna ur dom innan. Så mycket har jag lärt mig. Jag tog fram ett recept via google på mozzarellagratinerad aubergine och improviserade därifrån.😁
Lite improviserat recept, istället för mozzarella använde jag färskost från våra egna getter. 
Och det blev väldigt gott!  😋Toppen!
Nästa skördetillfälle lagar jag nog baba ganoush, som var det jag fick hos mina arabiska bekanta och nästa år kanske jag ska våga mig på att odla mer auberginer, och av den större och senare sorten. Jag har en facebook-vän som bor nästan lika kallt till som vi gör, som har fått stora skördar av alldeles vanliga kommersiella sorter av auberginer. 👍

Inga kommentarer: