lördag 1 september 2018

Baba Gaonush av egen aubergine.

Många maträtter ser ut som b*js. Det är bara att konstatera! Köttbullar och järpar i brunsås, diverse korvar och grytor. 😂
Men få maträtter slår Baba Ganoush i klassen blöjliknande innehåll. Inte undra på att folk uppfann persilje- dekorationen.😏
Vi skördade sista auberginerna (sort Wenta) igår och gjorde en sats av just Baba Ganouch, här på en skiva rustikt tyskt lantbröd. Och hur än det ser ut, så är det jättegott! På bilden dekorerade jag med några blad av björnrot.👍

Just Baba Ganoush var en av de fantastiska arabiska recept jag lärde mig av en kristen palestinsk familj här i Lapplands inland för många år sedan. Innan dess hade jag inte alls uppskattat arabisk matlagning. Men denna infödda Lappländska kvinna, gift med en kristen förvisad palestinier som flyttat upp till oss i kallaste Lappland och bildat familj, hon lärde mig all den mängd av ljuvlig matlagning som finns inom den arabiska mellanösternkulturen.

Tidigare inlägg om vår aubergineodling:

Inga kommentarer: