måndag 5 augusti 2019

Växthuset i början av Augusti

Det ser ut som en kompakt grön massa på fotot. Men här är det bra ordning! 😊
Störbönorna har hunnit upp till nocken, och vi får leda om de slingriga topparna längs de 4 linorna av tjock ståltråd som vi dragit längs hela taklängden på växthuset.  Den fullstora majsen har också nått upp till de lägre yttre takpartierna med sina hanblommor och vi pollinerar nu nya kolvar varje dag.
De fullhöga tomaterna börjar mogna, likaså de första paprikorna. Busktomaterna ger oss alla full tillgång till allt vi vill äta. Auberginerna sprutar fram frukter.👍

Men, det är klart, man ser redan nu vissa detaljer som inte är perfekta, eller kan bli bättre till nästa år. När ska jag lära mig att man kan så minst 5-9 bönor vid varje bärlina? Det är bra glest i år, och då har jag ändå sått tre gånger så tätt som förra året. Och gurkorna, sorgebarnet. Jag kommer möjligen kunna skörda den första om några dagar. Men det är också det enda fruktämnet på över 20 plantor. Vad? Är det våra kalla nätter och att vi ändå inte håller hög nog medeltemperatur. Jag funderar och utarbetar strategier för att förbättra nästa år. 😏
Här för en månad sedan. Och jag står uppe på bädden i det här fotot, inte nere i gången som på fotot från idag.
Men överlag, den här tiden, augusti och september, det är ju den allra roligaste odlingsperioden varje år. 💗

Här länken till inlägget från en månad sedan: https://forsnashemman.blogspot.com/2019/07/vaxthuset-i-borjan-av-juli.html

Inga kommentarer: