fredag 22 november 2019

Chili-känsla

Att odla chili i Lappland. Först gick det inte alls. Det var för kallt. Sen hittade jag fyra sorter som funkade att odla inomhus, när det lilla växthuset inte höll värmen nog ens under högsommaren. 😉
Sen fick jag ett stort växthus, som kunde hålla värmen och då ville jag odla allt! Den hösten insåg jag att chili ger 3-4 gånger mer frukt per planta i ett växthus jämfört med inne på fönsterbrädan. Och alla mina sorter var ju jätteheta. Så efter förra året har jag het torkad chili för ett decennium framöver. Minst. 😅

Så inför det här året ville jag helst odla "lagom heta" chilis. Gärna en del riktigt milda. Vår tapas-chili har ju redan bevisat sig som precis lagom het. Den motsvarar ganska exakt de "feferoni" man kan köpa inlagda på burk. Och jag lägger också in nästan hela min skörd av tapaschili, det är verkligen jättegott: http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2018/09/inlagd-tapas-chili.html 👍

Det här året har jag som sagt testat ett antal "milda" chilis. Det här är en av sorterna, som kallas "Jamaican Bell". Den är endast liiiiite starkare än en paprika, egentligen väldigt "mesig" i smaken. MEN om man noggrant sparar alla fröfästen inne i chilin, de vita hinnorna som fröerna sitter fast på (det är där styrkan sitter) så blir styrkan helt perfekt.

Men det stora problemet för oss här i norr är att den inte mognat förrns nu, sent på hösten. Och då har vi alltså behövt ta in plantorna inom hus till köksfönstret från växthuset sedan en månad tillbaks. Vi har ju i och för sig haft en rätt solfattig sommar. Men just för att vi ofta har så pass kalla somrar med så få soltimmar, så är det inte vettigt att satsa på något som är så pass senmognande. 😏

Jag vet dock att många har haft tur med att övervintra den här typen av chili även här längst i norr. Så jag ska prova det i vinter. OM den överlever till våren och kommer igång tidigt, så kanske jag kan få en fin skörd och i så fall är det verklgien en sort som kommer bli uppskattad här hos oss i Kallaste nord, Lappland.

Spoiler, inlägg från kommande vår och JA, plantorna överlevde i våra fönster även under kallaste, mörkaste Lapplandsvintern och JA, det är en toppensort. 😉
https://forsnashemman.blogspot.com/2020/06/paprikapulver.html

Inga kommentarer: