onsdag 11 december 2019

Het, het chili

Det här är en sort som heter "Hot Lemon". Den beskrevs som "en medelhet, ganska tidig chili" där jag köpte den. Bra, tänkte jag. Jätteheta chilis har jag ju odlat för åratal framöver förra sommaren, så sommaren 2019 var tanken att hitta "lagom milda" chilis, såna man kunde ha ett par, tre stycken av i maten. Såna som inte skulle avliva smaklökarna på familjen. 😅
Men just den här sorten blev verkligen jättehet, i alla fall här hos oss. Gummihandskar på vid hanterandet, och munskydd. Nu gör jag chilipulver av den för att kunna dosera lite lättare, så får vi se om den alls går åt i matlagningen. Jag kommer i alla fall inte odla den framöver.  Den var dessutom inte tidig nog för att vara särskilt praktiskt här hos oss i Lappland, dessa på bilden mognade alltså nu i veckan och jag har fortfarande flera omogna kvar. 😏

Jakten på lagom milda chilis går vidare. Hittills har jag alltså Espelette som jag är nöjd med, inte minst rökt och mald till pulver. Och Jamaican Bell, som jag givit ett nytt försök, men denna gång med hela fröfästena kvar. Då blir den precis så het att den ändå kan kännas lite i maten, och den har en helt speciell arom, kanske är det något typiskt för just familjen Capsicum baccatum. Utan fröfästen är den för mesig, mest bara en vattning paprika. Tyvärr är ju den sorten också rätt senmognande, så vi får se om jag kanske provar hitta någon motsvarande baccatum som är tidigare. Eller om lyckas övervintra mina Jamaican bell-plantor så dom kan ge frukt tidigare nästa sommar. 👍

Här tidigare om Espelette: https://forsnashemman.blogspot.com/2019/10/rokt-chili.html
Om Jamaican Bell: https://forsnashemman.blogspot.com/2019/11/chili-kansla.html
Och om att rensa chili med full skyddsmundering: https://forsnashemman.blogspot.com/2019/10/chilihosta.html

Inga kommentarer: