tisdag 10 december 2019

Viker fröpåsar som självaste Linné

Under hösten och vintern brukar jag ibland sätta mig och vika lite fröpåsar. Det är en modell med anor. Man lär ha hittat just en sån här påse som kan ha vikts av Linné.
Fördelen med modellen är att man kan ta vilken liten pappersbit som helst och, om det kniper fixa till en påse på bara någon minut. Det går att använda vanligt tidningspapper också, om man inte har något annat tillhanda 😃
Från klockan 13 och medsols. Större påsar, med grön gummisnodd. Vikta av kraftigare papp, bra till ärtor, bönor, majs och säd. Nedanför dem ligger ovikta papper av "packpappers-typ". Alltså sånt man får som fyllnad i paket. Vid klockan 7-8 ligger vikta påsar och ovanför dom olika buntar av färdigvikta påsar av olika papperskvalitet. De vita är gjorda av gamla kuvert. 
Jag använder allt möjligt, men gärna lite kraftigare papper än vanligt kontorspapper. Det funkar t.ex. bra med kuvert, som ofta har enfärgade insidor. De kan man vika så att insidan blir en fin enfärgad utsida på fröpåsarna, lätt att skriva vilket frö påsen innehåller. 👍

Min absoluta favorit är dock fyllnads-papper. Alltså sånt som företag knövlar ihop i olika försändelser, som stötdämpning. Det är ofta rätt robust papper i vacker oblekt kvalitet. Ofta är ju papperet rätt skrynkligt när det packas upp, men det brukar inte ha någon större betydelse. Det blir lika bra fröpåsar ändå. En särskilt sorts fyllnadspapper har till och med perforering med jämna mellanrum som gör att man lätt kan klippa till lappar i lika och lagom storlek.  Helt toppen! 😊

Orsaken att jag viker så många fröpåsar just den här tiden är att föreningen Sesams årsbok kommer ut i januari/februari. Det är årets mest spännande händelse för oss som egna fröodlare. I den boken erbjuder alla vi medlemmar fröer gratis åt varandra, mot bara porto. I det här blogginlägget har jag beskrivit hur det går till: http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2019/02/frotider.html

 I år ska vi här på Forsnäs Hemman erbjuda hela 5 eller kanske till och med 6 sorter. Och jag vill underlätta genom att låta dom sesammedlemmar som vill få våra fröer via "direktpost", så därför vikter jag påsar så jag har klart att skicka. Och så hoppas jag på att många, många av våra fina fröer som är härdiga här i Kalla Nord hittar till nya bevarare av kulturhistoriska sorter och framtida fröodlare som kommer vårda dom och uppskatta de goda grönsaker och sädeslag som vi gillar så mycket.💗

Här en film som en medlem i föreningen Sesam lagt ut om hur man viker påsarna: https://www.youtube.com/watch?v=yES9gvbDCsI

Här några fler inlägg jag skrivit om föreningen Sesam och deras viktiga verksamhet:
https://forsnashemman.blogspot.com/2015/01/forbereda-odlings-aret.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2014/01/den-basta-frokatalogen.html

Och om inte alla har fattat det övertydliga än! 😏
Just nu är alltså en perfekt tid på året att bli medlem i föreningen Sesam. Man hinner få välkomstpaketet med den fantastiska boken "Frö för framtiden" att läsa under midvintern, och sen är man redo att se vilka fantastiska och spännande frösorter som kommer erbjudas i årsboken!
Här blir man medlem: https://foreningensesam.se/bli-medlem/

Inga kommentarer: