måndag 2 mars 2020

Bomullens hjärtblad

Mina bomullsplantor växer snabbt. Bra grobarhet också, jag satte 12 fröer och 11 har grott. Nu funderar jag lite på hur många jag ska odla i sommar. Antingen gallrar jag, så varje kruka bara får en planta, eller så får jag plantera om dom här snart. 😊
Det har inte varit så lätt att hitta information om att odla bomull i kruka, inomhus. Men det verkar som att plantan blir ungefär en meter hög och tar 5 månader på sig att ge mogna bomullskapslar. Varje planta verkar behöva en kruka på minst 5-7 liter, gärna större. Bomull tål inte temperaturer under +15C och.....så varmt har vi aldrig här uppe ens under högsommarnätterna, inte ens inne i växthuset. Så dom här kommer behöva växa i sydfönstren här inne i huset. 👍

Tja, jag får fundera lite och bestämma mig för hur många plantor jag ska dra upp de närmaste dagarna.

Tidigare inlägget om att odla bomull:
https://forsnashemman.blogspot.com/2020/02/bomulls-blommor.html

Inga kommentarer: