fredag 31 juli 2020

Att resa utomlands men stanna hemma- exemplet Manoushe

Idag bakade jag. Det är inte vanligt. Och jag använde inte en enda ingrediens från vårt eget självhushåll. Det är inte heller vanligt. 😊
MEN genom den här maträtten så gjorde vi en utlandsresa, utan att flyga, utan att överhuvudtaget åka från Forsnäs Hemman här i Lappland. Vi reste i upplevelsen, inte fysiskt. 💗

Så har vi ofta gjort de senaste två decennierna. Yngste sonens utlandssemestrar har bestått av en färjeresa till Helsingfors och en bilresa till Danmark/Legoland under hela uppväxten. Men vi får också uppleva många resor till bland annat arabiska länder, via vår mer exotiska matlagning som vi unnar oss ett par gånger per år.
Som detta, en arabisk "örtpizza" som heter Manousche (manakeesh) med kryddblandningen Zaatar på. Otroligt gott! 😋

Det är ett recept jag själv lärde mig av en arabisk/svensk familj från Nasaret, som tillhörde de kristna  Palestinier som levde där, och som bodde i Arvidsjaur när jag lärde känna dom. Så själv har jag aldrig varit i de länder där maträtten kommer från. Men ändå fått ta del av den upplevelsen. Och nu likaså min familj och barnen. 👍
Det är makalöst gott och även om det bara är köpta ingredienser, så kan vi tänka oss att det är ett enormt mycket bättre sätt att "resa" än det traditionella. 😏

Andra utbytesresor vi gör via mat är den arabiska sallad som jag lärde mig från samma familj och som vi gör någon gång per år (äldste sonens favortimaträtt):
http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2014/02/arabisk-sallad.html

Och vår baba ganoush, som jag också lärde mig laga i samma familj, och där vi faktiskt odlar en del av ingredienserna (aubergine och vitlök) själv.
https://forsnashemman.blogspot.com/2018/09/baba-gaonuch-av-egen-aubergine.html

En annan unik matupplevelse som tog oss till "varmare breddgrader" var sommaren för två år sedan då jag lyckades odla tillräckligt med ormkalebass (Serpente di Sicilia) för att göra en Tenerumisoppa från medelhavet.
http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2018/09/exotisk-sommarsoppa-med-tenerumi.html


Kort recept på Manouche med Zaatar.
Pizzadeg som man kavlar ut inte allt för tunt.

Blanda Zaatar med olja, vi använder rapsolja och lite färskpressad citronsaft till en smetig pasta som är lätt att breda ut på manouchedegplattorna.
Grädda ca 10-12 minuter på varmt underlag i het ugn, 225C. Lättast är att förvärma en djupplåt och förbereda manouchen på bakplåtspapper. Sedan dra över hela papperet på den heta plåten och in i ugnen.
Slutligen,  låt svalna lite och  droppa över lite mer färskpressad citronsaft och njut av manouchen varm.


Pizzadeg, ingredienser (cirka 10 småpizzor/manakeesh):
25 g jäst (halvt paket)
2 tsk socker
1 tsk salt
0,5 dl olja (raps)
3 dl ljummet vatten
ca 7 dl vetemjöl (420 gr)

Blanda jästen med lite socker och ljummet vatten. Låt stå tills det börjar visa aktivitet, vanligen 10-15 minuter.
Väg upp mjölet i en bunke, häll i oljan och ljummet vatten och arbeta ihop lite, sen i med jästbladningen och arbeta ihop till en deg, men knåda inte. Låt stå i ca 15 minuter, sen kan man jobba lite kort med degen igen och låta stå 15 minuter till och jobba lite med degen igen. Autolysprocessen utvecklar glutentrådarna utan att man behöver knåda. Använd gärna en slev för att bearbeta degen så slipper man kladdiga händer i onödan.
Låt stå tills degen är i ungefär dubbel storlek, ofta 15-30 minuter till. Sen håller man på saltet och knådar degen kort för att fördela saltet i brödet. Sen delar man upp den i 8-10 delar och kan börja använda till småpizzor.
Det går bra att frysa degen, man kan också frysa de färdiga manouchepizzorna.

Inga kommentarer: