söndag 30 augusti 2020

Hur man kan fläta Hardneck- vitlökar

Vitlökar kommer i två varianter, softneck, med mjuk blast som lätt kan flätas till fina vitlöksflätor att hänga i köket. Och så kallade hardnecks, med hård blast. Eller rättare sagt en blomstjälk i mitten av blasten. Blomstjälken är hårt som en träpinne och gör det omöjligt att fläta den här typen av vitlök. MEN, det finns ju ett mycket enkelt sätt att komma förbi problemet. 😊

Vi här i norr odlar mestadels hardneck vitlök, för de är härdigare och ger bättre skörd i kallt klimat. Och det betyder att folk vanligen sparar vitlöken i skålar eller nätpåsar med avklippt stjälk, och bara kan drömma om vackra flätor hängande på köksväggen som på en pittoresk Italiensk bondgård. Men första problemet här i norr är; när ska man egentligen skörda? För skördetiderna som vanligen brukar stämma i södra Sverige, dom funkar inte alls här i kallaste Lappland. Vår tidigaste vitlök skördar vi allra tidigast i mitten av augusti. Den senaste kan stå in september, och då är det ju snart dags att sätta ner vitlöken för nästa år! Jag har börjat använda en annan metod för att veta när det är dags att skörda. När tredje bladet nedifrån börjar gulna, då tar jag upp en lök och tittar om det är dags. På den här bilden ser man att plantan till vänster har börjat gulna på tredje bladet, plantan till höger har bara hunnit gulna till andra bladet och får vänta någon vecka till. 👍


Att göra en fin fläta fast man odlar hardneck vitlök

Så här gör jag för att fläta mina hardnecks. Först är det viktigt att veta hur en vitlök är uppbyggd. Blomstängeln i en hardneckvitlök har ingen kontakt med själva vitlöksklyftorna. Stängeln går ner precis mitt i vitlöken ända till basen, mellan klyftorna. Det betyder att man kan ta bort den utan att vitlöksklyftorna förstörs eller påverkas på något sätt.

Samtidigt ska man behålla själva blasten på vitlöken under torkningen/eftermognaden, det gör att vitlökarna tål lagring bättre. Så jag använder den här metoden för att både kunna ta bort blomstängeln utan att skada blasten eller själva vitlöksklyftorna och samtidigt kunna få en mjuk, flätbar blast på mina hardneck-vitlökar.

Först tar man en kniv, eller som på bilden där jag använder spetsen på en sax, och så skär jag genom blasten längs med hela vitlöken. Ända upp till översta bladet.

Sen kan man lätt frigöra den hårda blomstängeln från blasten. Man kränger försiktigt av blasten hela vägen ner tills där man kan se topparna på vitlöksklyftorna titta ut, och där klipper man av den hårda stängeln (men utan att skada klyftornas toppar). 

Nu har man helt plötsligt en softneck-vitlök och hela blasten är fortfarande kvar och har förmågan att leda näring ner till löken medans den torkar ihop. Precis som på en softneck. 

Den långa blomstjälken med bulbiller på brukar jag dessutom sätta i en vas. På så sätt kan den eftermogna tills dess det är dags att höstplantera vitlöken. Bulbiller kan planteras som utsäde. Första året skapas en liten sololök, utan klyftor och beroende på hur välgödslat och hur bra man odlar sin vitlök så kan man få en fullstor vitlök under det andra till femte året. Man kan också använda bulbillerna i mat, dom smakar vitlök dom också och är utmärkta pressade i en gryta t.ex. 😋

Här är en kort film (2.20min) där jag visar precis hur jag gör. 


Efter jag klippt bort stjälkarna så låter jag vitlöken torka ett tag tills blasten blivit sladdrig och gulnande. Sen går det utmärkt att fläta dom som vanligt till en vacker och dekorativ vitlöksfläta. Här är en bild på flätan av sorten Siberian Red, där jag alltså har klippt bort långa hårda stjälkar med bulbiller i toppen.


Och här en jämförelse av flätan med Siberian red och en fläta med vår snabba softneck-sort, som är någon typ av artichoke-vitlök (troligen Germidour). Siberian red nederst. Det är alltså enkelt och det blir jättefint att fläta hardneck-vitlökar på det här sättet! 💗



Inga kommentarer: