torsdag 3 september 2020

Lappländsk körsbärssylt av häggbär

 Idag har jag gjort en sylt som nog är ganska unik. Trots att det inte finns några körsbär här i kallaste delen av Lappland, så har jag alltså kokat körsbärssylt. 😊


Av häggbär, som jag ibland brukar kalla just för Lapplands körsbär. Vi har ett antal häggar som vi vårdar väl här på Forsnäs Hemman, men det är långt ifrån varje år vi får några mängder med bär. I år blev det bara någon deciliter, till höger i grytan. Men det räcker i alla fall till en liten burk av den här sylten, som har en fantastiskt god smak! 😋

Sylt på bara häggbär blir inte gott, men om man blandar häggbären med ungefär dubbelt så mycket blåbär, då får man till en perfekt sylt, som alltså smakar förvillande likt körsbär som växer i södra Sverige. När jag kokat bären mjuka använder jag passersilen för att få bort kärnorna i häggbären och blåbärens sega skinn. Sen kokar jag upp bärmassan igen och tillsätter socker och häller på burk. 👍

I år blev det bara en liten burk, som inte ens är fylld hela vägen upp. Men SÅ gott, vi har vanligen använt det som topping på vår hemmagjorda mjukglass av getmjölk och ibland till någon enstaka lyxpannkaka. Inte mycket, men det är ändå SÅ uppskattat med en ovanlig och lite exklusiv smak här på självhushållets Lappländska hemman. 💗

Här ett inlägg från året då jag började koka den här sylten. Efter det har jag passat på så fort vi får en skörd av häggbär. 

http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2013/08/haggbar-lapplands-korsbar.html


Inga kommentarer: