onsdag 2 september 2020

Tabouli till middag

Vårt kök blev ett "Fusion Kitchen" idag. Jag gjorde en tabouli-sallad till middag, en persiljebaserad sallad med mycket syra i. Tillbehören fick bli de fantastiskt fina taggsvampar jag hittade i morse, och lite flarn från en bit kallrökt lufttorkat renkött. Till det grovt bröd från våra tyska vänner som är bagare här i Vilhelmina. 😊

Fantastiskt gott, trots att maträtterna kommer från så olika regioner. 😋

Tabouli är också ett recept som lämpar sig väl för oss som självhushållare i Lappland. Precis som många andra arabiska maträtter så består den här salladen av grönsaker och kryddor som vi kan odla här. Jag använde Zeinas recept (https://zeinaskitchen.se/tabouli/) och följde det nästan helt. Rapsolja istället för olivolja som jag avskyr smaken av, citronerna fick vi köpa och jag hittade lite couscous längst in i skafferiet. . Myntan skippade vi, man kan tro att den skulle kunna gå att odla här, men faktum är att mynta inte är härdig i kallare än zon 8. Den fryser ihjäl nästan varje vinter, så jag har slutat försöka ha mynta i trädgården. 😏

Som salladslök använde jag en sort som heter Altajlök och som sägs vara den vilda ursprungssorten av piplök, den blir enormt stor hos oss och är mycket saftig och god och den är väl härdig. Persiljan är en slätbladig sort som heter Gigante d´italia, den är otroligt god. Den blir väldigt frodig och till den här salladen behövde jag bara bladen från en enda planta. Totalt 600gr! 👍

Krusbladig persilja smakar inte alls lika gott och numer odlar jag den bara för jag har fröer kvar i påsen. För att jag uppskattar ironi så dekorerade jag taboulin med ett blad av den krusbladiga sorten, det är det enda den duger till, och dom bladen kan man nästan helst plocka av innan man börjar äta, så inte smaken förstörs. 😅

Tabouli är salladernas drottning skulle jag säga. Alla gillar den, men det är inte någon vardagssallad, snarare bara för fest, för att den tar väldigt lång tid att göra. Tanken med den är att allt ska vara så finhackat att taboulin blir som en "massa", man äter den mer som om man skulle äta potatismos än en vanlig sallad. Och allt detta hackande och skivande tar såklart väldigt lång tid. 

Men som sagt, gott blir det!💗

Inga kommentarer: