tisdag 1 september 2020

Snoppsvamp

 Det tittar faktiskt upp lite rimskivling (Cortinarius caperatus) efter regnskurarna förra veckan. Eller Rynkad tofsskivling som dom tidigare hette. Eller som dom faktiskt har kallats i folkmun, snoppsvamp. 


Tidigare i höst har det varit helt tomt på just rimskivling, så nu är det SÅ kul att hitta lite, för det är nog min absoluta favoritsvamp. På en bred andraplats ligger säkert 5-6 olika svampar, sandsoppen, fläckkantarellen, taggsvamp, de olika stensopparna (Karljohan), champinjonerna, sotvaxskivling och äggvaxskivling hamnar nog också på den väldelade andraplatsen.

Men rimskivlingen är nog ensam etta för mig! Jag är SÅ glad att jag fick lära mig denna svamp med kompisen Maggan under 1990-talet, när vi vandrade runt i skogarna i södra Lappland. Innan hade jag mest plockat trattkantarell, gul kantarell och Karl Johan. Efteråt kunde jag nästan alla värdefulla matsvampar i vår region. Så mycket kan en duktig svampkompis betyda. 

Och visst fnissade vi lite när vi hittade ett särskilt anatomiskt korrekt exemplar av en ung rimskivling. 

Som på bilden i det här blogginlägget: 

http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2013/07/forsta-svamp-promenaden.html




Inga kommentarer: