måndag 19 oktober 2020

Kardon- udda grönsak

Idag tog jag hand om årets kardon. Det är en grönsak som inte allt för många verkar odla. Men jag kan verkligen rekommendera den, särskilt här i norra Sverige. 👍

Kardon är en nära släkting till kronärtskockan. Men istället för att äta blomknoppen som på skockan så äter man bladnerverna på kardonen. Och dom smakar SÅ gott! Man märker att den är släkt med kronärtskockan. Jag odlar inte många, kring 10 st per säsong och det räcker till att förgylla ett antal delikata middagar varje år. 😋

Kardonplantan är dessutom otroligt vacker med sina silverskimrande blad och höga strutform, så man kan odla den i bakgrunden av en blomsterrabatt utan att den skäms för sig. 


Här ett tidigare inlägg där jag beskriver i detalj hur man tar rätt på kardon och vad man kan använda den till:

https://forsnashemman.blogspot.com/2019/01/odla-kardon-i-norra-sverige.html

Och här ett inlägg om allra första året jag odlade kardon, den rekordvarma sommaren 2002. 

https://forsnashemman.blogspot.com/2018/02/odla-kardon.html

Inga kommentarer: