torsdag 15 oktober 2020

Rotselleri- när en normal skörd är makalös!

Idag tog vi upp rotsellerin. Det är inte någon lätt gröda att odla i kallaste Lappland. När jag jämför mina rötter med de som min kompis i Gränna får fram, (stora som handbollar) så känns det pyttigt.

Men det är ändå helt fantastisk att våra blir stora som en grapefrukt ungefär. Inte mycket mindre än de man kan köpa i affären. Jag är häpen varenda gång jag lyckas! 😊

För att klara detta måste dom sås tidigt, omskolas flera gånger och vara rätt stora plantor när dom sätts ut i landet. Rotselleri är också det jag planterar ut allra sist på våren, för den behöver varm jord för att inte stocklöpa och börja blomma redan första året. Den får växa i vår allra bästa jord, extra gödslat, under fiberduk hela sommaren och när sen hösten kommer är det dags att börja gödsla extra, varje vecka. För det är från september och framåt som rotsellerin växer mest. 

Kanske skulle jag inte lägga ner all denna tid om det inte vore för att det är så gott med rotselleri, inte minst på en plåt ugnsbakade blandade rotsaker! Det är dessutom en av Husbondens favoriter, så trots att det är tidskrävande och pilligt, så kommer rotsellerin alltid ha en plats i köksträdgården! 👍

Ungsbakade rotfrukter: https://forsnashemman.blogspot.com/2019/12/snabbmat-ugnsbakade-rotfrukter.html

Inga kommentarer: