onsdag 14 oktober 2020

Vi skördar betorna

Inatt kom första skarpa höstfrosten, så igår passade vi på att skörda alla våra betor, utom rödbetorna som jag redan tidigare i höstas gjorde inläggningar på. Det blev dock inte så mycket av dessa, vitbetor, polkabetor och gulbetor.

Alla tre sådderna blev ganska misslyckade. Troligen för att fröpåsarna var rätt gamla. I våras sådde jag slut på alla betfröer jag hade och hoppades att många nog skulle gro. Det blev kanske 10-12 kilo totalt. En halv potatissäck. Men de betor som grodde blev väldigt fina! 

Nu får vi se om vår familj gillar betor. Det var bara tre år sedan jag lyckades odla betor första gången. Alla försök innan har resulterat i rädisstora rötter. Under de här tre åren har vi redan lärt oss att vi bara gillar rödbetor inlagda, dom smakar för mycket jord och järn för att vara goda i mat. Men gulbetorna och inte minst vitbetorna verkar mer poppis bland familjemedlemmarna. Vitbetorna särskilt, dom är riktigt goda. 

Om de här går åt under vintern, är planen att skala upp betodlingen nästa år. Och framförallt odla fler vitbetor. 

Bunkarna/hinkarna innehåller mina foderbetor av sorten "Rubra" som jag fått tag i via föreningen Sesam. Dom är inte så goda som människoföda, men det skulle vara kul att kunna odla till djuren som dom kan äta under vintern. Dessa ska jag försöka fröodla nästa år. Betor är trixigt att fröodla så här långt norrut, har jag förstått av odlarkompisar som provat. Så planen är att dom ska få stå i jord hela vintern. Sen sätter jag dom i sydfönstret i vårt +5C-förråd redan i mars och sen vidare till växthuset i april. Så får vi se om jag kan skapa en tillräckligt lång säsong för att dom ska hinna blomma och få moget frö.

Tidigare inlägg om betor:

https://forsnashemman.blogspot.com/2020/09/rejala-rodbetor.html

Inga kommentarer: