torsdag 8 oktober 2020

Sortera vitlöksbulbiller

I år gör jag det första större försöket att odla vitlöksbulbiller. Alltså de små topplökarna man kan få på hardneck vitlökar. Det kommer ta några år för dessa att utvecklas till fullstora lökar, dom största bulbillerna är ungefär som ett blåbär i storlek. Men det är ett billigt sätt att få mer vitlök om man alltså bara har tid att vänta 2-5 år.


För bäst resultat ska man i första hand använda de största bulbillerna. Det kändes tröttsamt att sitta och sortera alla 3 dl bulbiller för hand. Men då fick jag en idé, jag tog fram mitt frösåll, från föreningen Sesam.

Det är en stapel med 8 nät i olika grovlek. Det används till att t.ex. storlekssortera utsäde som kålfrö (de finmaskigaste näten) till ärtor och säd (de grövre näten). Så varför inte vitlöksbulbiller?

Det gick utmärkt, på bara nån minut hade jag 4 storleksklasser från de största som fastnade i det allra grövsta nätet till de minsta som hamnade 3 våningar längre ner. De minsta och näst minsta kommer jag inte använda. 


Tidigare inlägg om Sesams frösåll:

Länk till föreningen Sesam: https://foreningensesam.se

Här en film där jag använder frösållet: 




Inga kommentarer: