lördag 20 februari 2021

Egna fröer från Aubergine

Som självhushållare är jag mycket intresserad av att också bli självförsörjande på fröer. Fröhandel är vanligen en multinationell storindustri, som tyvärr är styrd av ganska otäcka företag med målsättningen att göra alla beroende av just deras fröer, som måste köpas av just dom varje år för stora summor. Därför känns det mycket viktigt att kunna odla sina egna fröer. Äkta frö-frihet! 😊

Vissa fröer är väldigt lätta att odla själv, som ärtor. Där är det bara att låta några ärtskidor mogna så har man utsäde till nästa år. Andra växter är lite krångligare, t.ex. kålväxter som är tvååriga och måste övervintras, oftast i jordkällare här i norr och som kan korsa sig på många olika sätt. Så man måste verkligen veta vad man gör när man fröodlar kål. 

Andra sorter...dom är så svåra här i kallaste Nord, i Lappland där vi bor, att jag inte kunnat tro att det skulle lyckas att fröodla dom. Ett exempel är aubergine, som är svår att odla överhuvudtaget här (ens i växthus), och riktigt svår att få att bli så mogen (under vår korta sommar) att den kan ge fröer. 

Men, förra året gjorde jag ett experiment. Jag lät en av de klenaste plantorna mogna fullt, en sån planta som utvecklats så dåligt att jag ändå inte skulle få så stor skörd av den. Plantan skapade två, väldigt små frukter och jag lät dom sitta på plantan så länge det bara gick. Sen på senhösten tog jag in frukterna och lät dom ligga i bokhyllan och eftermogna. 

För två veckor sedan såg en av auberginerna ut som på bilden ovan. Den andra var bara ett ihoptorkat skal. Jag öppnade upp de två auberginerna och grävde ut innehållet och sådde fröerna.

Och, det funkar! Det har verkligen blivit mogna aubergine-fröer som gror fint, även här i kallaste Lappland! SÅ kul! 👍

De här plantorna kommer jag ju inte odla vidare på, eftersom dom kommer från en så klen planta. Det här var bara ett fröodlingsexperiment. Men nu när jag vet att det funkar ska jag i år välja ut en fin, välutvecklad och tidig planta, och låta den sätta frö. Kanske kan jag alltså från nästa år bli självförsörjande också på aubergine-fröer. Det känns jättebra, inte bara för att jag kanske kan avla fram en sort som är bättre anpassad till vårt klimat inom 3-4 år, utan också för att auberginefröer är jättedyra, det är inte ovanligt att de kostar 5-10 kr styck. 

Äkta tillfredsställelse på självhushållnings-fronten! 💗


Tidigare inlägg om auberginer här på Forsnäs Hemman i Lappland:

https://forsnashemman.blogspot.com/2019/07/auberginer-i-lappland.html

https://forsnashemman.blogspot.com/2018/09/baba-gaonuch-av-egen-aubergine.html




Inga kommentarer: