söndag 14 februari 2021

Snärja sork

Så, vi har upplevt början på ett sorkår. Förra sommaren såg vi en del mindre angrepp i köksträdgården. Och då vet vi ju att om dom får föröka sig fritt under snötäcket under vintern, och hittar extra foder från där vi matar våra tamdjur.....så kan det bli en ren sorkexplosion kommande sommar. Som äter upp allt vi odlar, det är en av de största problem vi upplevde under våra första 2-3 år här på Forsnäs Hemman i Lappland. 😟

Sen fick vi balans i sorkbeståndet, inte minst genom att vår katt Lisa "hann ikapp" alla sorkföryngringar och sedan dess har hon hållit dom på en mycket låg nivå. Troligen hinner hon äta upp alla unga, och oerfarna sorkar redan innan dom lyckas bli föräldrar. Nu har dock vår kära lilla katten Lisa hunnit bli 20 år gammal och vi märker att hon inte alls lyckas jaga med samma framgång som tidigare. 

Så, jag har gjort en extra analys av hur vi själva kan mota sorkbeståndet. Tidigare har jag mest köpt olika fällor som jag sett på affären. Nu tänkte jag igenom allt ordentligt och kom fram till det här:

Dom som är mest erfarna att fånga problematiska smågnagare här i landet är ju Anticimex. Så jag kollade upp vilka sorkfällor dom använde. Jättebra fällor såklart, dom har SÅ många fördelar som mina tidigare inte haft. Dom är lättskötta, robusta, så att dom inte förstörs snabbt, kan spännas och placeras med bara en hand (praktiskt i trånga situationer) och är lätta att beta med något oemotståndligt, som sorken ändå inte kan komma åt utan att dom faktiskt dör på kuppen. De har en liten fördjupning man lägger in betet i, och för att kunna äta från den fördjupningen måste sorken (eller råttan) sätta sina tassar på utlösaren.

Mitt favoritbete är Kalles kaviar, det lockar varenda sork betydligt mer än både säden (som dom annars är ute efter) eller andra typer av bete. 

Så jag beställde 16 fällor, Jag har skapat en "musfällehink" som är lätt att bära runt, samla fällor och ha nya att sätta ut från. Och jag har satt ut 3 st på varje lokal på de ställen som är mest utsatta här på Hemmanet. Jag fångar minst en sork varje dag. Och för varenda individ jag fångar nu i vintertider, kommer jag spara kökslandet från 1-3 kullar den här kommande sommaren. 👍

Det här är verkligen något av det bästa jag gjort för vår framtida skörd.


Här fick jag tag på mina fällor: https://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Musfalla-Easyset-4-pack

Det finns en större storlek också för dom som har problem med råttor, vi här i norr har ju tack och lov bara de mindre sorkarna. Men dom kan vara nog så bekymmersamma! Små i storlek, stora i antal. 😕


Här om katten Lisa, som i sin krafts dagar ändå var minst lika effektiv som 16 fällor när hon var yngre: http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2018/02/lilla-katten-lisa.html

http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2018/07/lisa-sorkjagaren.html





Inga kommentarer: