söndag 25 juli 2021

Att inte låta någon drunkna

Igår publicerades en "noll-vision" i DN. Ingen ska behöva drunkna. Och arbetet mot drunkning är klart eftersatt i vårt land. Jag kan hålla med. Men det blir nog svårt att tala sans i de (mestadels) karlar som åker ut i båt utan flytväst och ibland förfriskade. 

Däremot finns en grupp som aldrig någonsin borde drunkna, små barn. Som ju såklart ska vara övervakade av sina föräldrar, men långtifrån alltid är det. Jag har räddat en liten tvåårig flicka som badade helt ensam, i ett fint inomhusbad i Uppsala, och som var sekunder från att drunkna medan hennes mamma satt och fikade med sin kompis 40 meter bort i badhuset. Jag var i närheten med min (då tvåårige) son och såg exakt vad som hände. Jag lyckades plöja mig fram genom vattnet i tid, och hivade upp flickan ovanför ytan precis när hon hade andats in vatten för första gången. Hon hostade och harklade, men klarade sig. Men om inte jag varit där så hade hon dött. 💔

Läs hela den dramatiska historien här: http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2018/05/jag-har-raddat-ett-liv.html

Under alla de oräkneliga timmar min son har badat under sin uppväxt har jag aldrig tagit ögonen från honom. Inte en sekund. En förälder med badande barn har en enda uppgift, att vaka över barnet! Att ha "egentid", eller avslappning, det får vänta i 10-15 år, tills barnet blivit simkunnigt och kan stå på egna ben. 👍

Jag vill väl inte förstöra badsemestrar för alla, men faktum är, om du är en ansvarsfull vuxen på en allmän badplats, så kan det vara BARA du som kan rädda liv. Föräldrar är inte alltid särskilt ansvarstagande och badvakter är alltid otillräckliga. Varje barn bör vaktas över av en vuxen, och när det brister så kan det vara just du som ser och kan ingripa. 

Inlägget i DN har som sagt många poänger, inte minst just detta med oansvariga föräldrar och oövervakade barn. Jag misstänker att fulla vuxna som vägrar flytväst gör att "nollvisionen" för alltid kommer vara bara en avlägsen dröm. Men att alla barn ska vara övervakade under badsemestern, det borde vara en självklarhet. Jag tänker ibland på den numer myndiga 18-åriga unga kvinna jag räddade den där dagen år 2005 i Uppsala, hur hon lever, hur hon mår, och om hon någonsin fått veta hur otroligt oansvarig hennes mamma var den där dagen. 😔

Här länk till inlägget i DN: https://www.dn.se/debatt/sverige-maste-gora-mer-for-att-forhindra-drunkning/



Inga kommentarer: