tisdag 14 september 2021

Fantastisk rosa gullök

Glad blev jag i våras då vår lokala butik tog in sättlök av den franska delikatessorten "Keravel". Det är en gullök med en "twist", den är rosatonad och har en mildare smak än vanlig gullök, mycket god! 😊
Sorten har blivit uppmärksammad under senare år då Anette från Boäng berättade på sin blogg hur mycket hon uppskattade den. Hon frösår den vanligen, men hittills har jag haft svårt att hitta fröer av den. Och så i våras så hittade jag alltså mest av en slump sättlökar. Jag köpte en påse, från Nelson, på 250 gram och under vår korta Lappländska sommar har detta förvandlats till strax över 4 kilo lök. Stora, fina lökar. Bara en gick i stock (satte igång att blomma alldeles för tidigt, istället för att bilda lök). 

Framöver ska jag verkligen försöka få tag på frö till den här sorten, men också absolut köpa sättlök om det finns även kommande år. Vilken toppensort. Och så kul det är med odling när man får lyckas lite extra bra. 💗

Här några av Boängs blogginlägg om Keravel:

Och här våra tidigare inlägg om diverse lökodling:

Inga kommentarer: