torsdag 25 november 2021

Kolossalt fina kålrabbisar*

Här är en av årets kålrabbisar. Lite sent upptagen så den hann spricka, men SÅ fin och stor. Och smaskig! Här i Lappland verkar inga grönsaker "förväxa sig", utan dom är lika spröda och goda även om dom hinner bli riktigt stora. 😊
Det underliga är att vi aldrig lyckats med kålrabbisar förut. I år gjorde vi likadant som tidigare år, och odlade dom på samma bädd, bara någon meter bort från där vi odlade dom förra året. Och ändå så blir dom så fina i år, fast dom var löjligt små förra året (och förrförra). Man kan verkligen fundera på varför. 😏

Jag brukar säga att man lär sig något nytt varje odlingssäsong. Även jag, efter mer än 20 år med rätt storskalig odling får nya insikter och erfarenheter varje år. Men.....hur ska jag kunna lära mig något om jag inte kan räkna ut orsaken? Kålrabbi är den enda kålsorten som faktiskt gillar ganska varmt klimat. Och i somras så hade vi en riktigt varm period i juli. Kanske var det just det som gjorde skillnaden mellan förra årets kålrabbi som var som en golfboll i storlek, och detta år, när dom blev så här fina. Annars har jag ingen aning. Men....den här omedvetna framgången gör i alla fall att jag kommer fortsätta odla kålrabbi, även här i allra Kallaste Nord. 👍

Tidigare inlägg om kålrabbi, där diskuteras också pluralformen av denna grönsak, ingående.

Inga kommentarer: