tisdag 30 augusti 2022

Dekorativ mangold

Här är krukan som hälsar välkommen vid vår förstukvist. Vanligen är den fylld med orange penséer. Men i våras glömde jag att så penséer. Så jag tänkte att mangold funkar nog nästan lika bra. 😊


Jag tog några fina mangoldplantor med gula och röda stjälkar och dom har varit väldigt vackra hela sommaren. Kanske inte riktigt lika dekorativa som penséer, men nästan! 
Nu börjar dom gå upp i blom, men jag tycker ändå dom pryder sin plats.

Här i kallare än zon 8 i fjällnära Lappland är det härdiga växter som gäller för att dekorera. Penséer är dom enda ettåriga blommorna jag bryr mig om att odla för "fägring", dom tål många minusgrader. Och även mangold är en rätt härdig växt, så det kan hända att vår fina kruka vid ingången får stå kvar ännu ett bra tag.

Tidigare inlägg om dekorativa blomsterplanteringar hos oss:

Inga kommentarer: