onsdag 9 november 2022

Vacker vinterskivling

Naturupplevelserna vi får genom att bo här i Lapplands glesbygd, är höggradig livskvalitet. Och en extra känsla är att få uppleva något helt nytt. Den gången en sparvuggla susade förbi köksfönstret och snappade åt sig en talgoxe vid fågelbordet, det är en dag jag aldrig kommer glömma. Likaså den hittills enda gång jag fått hitta en goliatmusseron i skogen. Fantastiskt roligt. 😊

Igår var det dags igen, jag fick se en helt ny svamp. En av de allra vackraste tycker jag dessutom. Vinterskivling. Den har fantastiska färger och texturer. Den är glansigt varmgul/orange på hatten och har en mysigt sammetslen mörkbrun fot. Dom är helt otroligt fina. 


Inte heller är dom särskilt vanliga här i norra Sveriges inland. Jag tyckte mig se en mindre tuva i början av vår tid på Forsnäs Hemman, för 14 år sedan när vi flyttade hit. Men på den tiden hade jag inte riktigt börjat intressera mig för stubbsvampar än och även om jag är nästan 100% säker på att det var vinterskivling jag såg även då, så har jag liksom inte riktigt "kryssat av den" i min svamplista (som jag håller lite informellt sådär då jag inte är någon extremnörd, bara väldigt vardagsintresserad av svamp).

Det där första "kanske-fyndet" har gjort att jag gått nästan varje höst sedan dess, och letat efter just vinterskivling. Tittat på alla björkstubbar och sälgstubbar i närområdet. Men aldrig hittat något.

Men så i höst, på just en sälgstubbe, så såg jag något som lyste i höstsolen, en gyllene plätt som jag snabbt ställde mig på knä för att inspektera. Och det var alltså en fin klunga vinterskivlingar. Jippi! 💗

Otroligt kul! Det är en upplevelse jag aldrig glömmer. 

Tidigare inlägg om svamp: https://forsnashemman.blogspot.com/search/label/Svamp




Inga kommentarer: