lördag 20 maj 2023

Slita ut skorna

Som självhushållare producerar vi ändå inte särskilt mycket helt egna kläder, det finns för stora lager av secondhand att slita på för att vi ska behöva lägga vår tid på att också göra nya kläder (men vi lär oss teknikerna som behövs, inför framtiden). Våra kläder de senaste 15 åren har bestått av gamla sparade klädkartonger som vi tar fram ur gömmorna och sen verkligen sliter ut, samt en del ärvt/donerat, och ett fåtal secondhand-inköpta plagg. Inget nytt, på 15 år. Och numer har vi slitit ut så pass mycket av våra tidigare kläder att vi går klädda i -80-talsmode från vår ungdom. 😏


Så vi sliter ut, lappar och lagar och verkligen sliiiter uuut. Skit samma det gamla talesättet "hel och ren", vi nöjer oss med "ren", det "hela" känns som nån fjompig neuros från industrialismens barndom. Oetiskt, överdrivet, bortskämt och barnsligt. Så för det mesta går vi omkring som rena och rosendoftande trashankar. Titta gärna på bilderna i artikeln om oss från Tidningen Land, 2017. 
https://www.land.se/landkoll/lamnade-akademikerlivet-njuter-av-att-driva-sjalvhushall-i-lappland/

På bilden syns mina nya och gamla skor. De gamla har sett bättre dagar, de senaste två somrarna har jag hållit dom funktionella genom att tråckla ihop hålen med hjälp av den blå baltråd som är så användbar för alla småbrukare. Förra sommaren började barnen påpeka att det kunde vara dags för "nya" skor, men sulorna är hela och det går alltid att tråckla lite till när baltråden slits sönder. 

I vilket fall, jag har tagit fram nästa par ur gömmorna, dom är splitternya, men gamla. Jag kan inte komma ihåg om det var ett par som dottern köpte men sen inte använde, eller om jag fått dom från någon generös bekant. Men dom passar och är lika vackert skrikrosa som de gamla en gång var. 

Vi får se om jag börjar använda dom den här sommaren, eller om jag fortsätter tråckla ihop de gamla även det här året. 😅

Tidigare inlägg om att lappa och laga. 

https://forsnashemman.blogspot.com/search/label/Lappa%20och%20laga


Inga kommentarer: